söndag 21 april 2024

Hansson & Nilsson löser fallen - Christoffer Sorner

Titel: Hansson & Nilsson löser fallen 
Författare:
Christoffer Sorner
Språk:
Svenska
Serie:
Hansson & Nilsson #1
Antal sidor:
308
Utgiven:
Maj 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
"Dirty Harry. Rambo. Robocop. Töntar."


Sommaren 1986. Hansson och Nilsson tror att de ska vila upp sig efter att ha löst ett tufft fall där de tvingats infiltrera en liga med skinnskallar som piratkopierat och smugglat tusentals illegala LP-skivor till öststaterna. Istället hamnar de mitt i skottlinjen när världens i särklass största popstjärna, Davy Tyler, blir mördad i Stockholm.


När de inser att polisen misstänker dem tvingas Hansson och Nilsson att fly. De har snart ett koppel av elaka skinnskallar och ihärdiga poliser i hälarna under en färd som tar dem långt in bakom järnridån. Bland biljakter, helikopterkrascher, explosioner och skottlossningar blir det en kamp mot klockan när de måste bevisa sin oskuld innan den verklige mördaren hinner undan. Allt till ett soundtrack av det bästa 80-talet har att bjuda på.


Det är tuffa oneliners, hårda nävar och cool attityd med neongröna kläder, chockrosa solglasögon och fyrtiofem liter hårspray.


Kommentarer:
Hansson & Nilsson löser fallet är första boken i serien om Hansson och Nilsson.
Detta är helt klart en annorlunda deckare mot andra jag har läst förut, och den var både fräsch på något sätt bjöd på en fin läsupplevelse. 

Handlingen bjuder på ett högt tempo, spänning och samtidigt mycket underhållning. Jag hade en mycket trevlig lässtund när jag läste denna.
Boken utspelar sig på mitten av 80-talet med allt som hör dit och det var väldigt härligt att läsa om, även om jag själv inte fick uppleva 80-talet. Karaktärerna är verkligen unika och en klass för sig. Deras personligheter är bara helt fantastiska och det går inte att inte tycka om dem.  Jag har sett att många andra tycker att denna bok skulle göra sig utmärkt som film och jag kan bara hålla med om det.

Hansson & Nilsson löser fallet var en mycket bra start på serien och då jag har bok två och tre hemma ser jag fram emot att läsa dem snart! 


Betyg 6,5/10


Tack till författaren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...