måndag 25 september 2017

Det växte ett träd i Brooklyn del 2 - Betty Smith

Titel: Det växte ett träd i Brooklyn del 2
Författare:
Betty Smith
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
349
Utgiven:
Augusti 2017












Beskrivning från Adlibris:
BROOKLYN 1916: Julen då Francies pappa dör faller ingen snö över Williamsburg. Gatorna är grå, vinterkläderna för tunna och hennes mamma väntar ett nytt syskon. 
Fjorton år gammal tvingas Francie att sluta skolan för att försörja familjen. Ändå vägrar hon att släppa hoppet om att kunna utbilda sig och bli författare.

Med okuvlig nyfikenhet arbetar hon sig upp från det smutsiga fabriksgolvettill en tidningsredaktion på Manhattan. Innan hon drabbas av kärleken det kanskeallra största hindret för fortsatta studier

Kommentarer:
Jag läste första delen av Det växte ett träd i Brooklyn förra månaden och tyckte mycket om den och jag tyckte minst lika mycket om del 2 om inte lite mer.
Boken tar upp precis där del ett slutade så jag är väldigt glad över att jag läste båda två så tätt inpå varandra.

Vi får fortsätta följa Francie och hennes familj och de får handskas med både glädje och sorg och boken är så fint skriven och jag älskar verkligen alla beskrivningarna av både miljön och karaktärerna för allt är så detaljrikt och det kändes precis som att jag befann mig i Brooklyn hos Francie och hennes familj. Relationerna mellan familjemedierna är också så fina och trovärdiga och dessutom är det flera av de kvinnliga karaktärerna som är så starka. 

Det växte ett träd i Brooklyn var verkligen en fröjd att läsa och jag hade gärna läst mera om Francie.

Betyg 8/10

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

  1. Jag hade också gärna läst mer! Vill ju veta hur resten av hennes liv går :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är ju så mycket mer man vill veta :)

      Radera

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...