onsdag 13 september 2017

Uppstigningens brunn del 1 & del 2 - Brandon Sanderson

Titel: Uppstigningens brunn del 1
Författare:
Brandon Sanderson
Språk:
Svenska
Serie:
Mistborn #2
Antal sidor:
392
Utgiven:
November  2016



Beskrivning från Goodreads:
De gjorde det omöjliga: de lyckades övervinna den gudalika varelse vars brutala regim hade pågått i tusen år. Nu måste Vin ? tjejen från gatugänget som blivit landets mäktigaste dimfödde ? och Elend Venture, den idealistiske unge adelsmannen som är förälskad i henne, bygga upp ett nytt fungerande samhälle i askan efter imperiet.

De har knappt hunnit börja då tre separata arméer går till anfall. När belägringen intensifieras tycks en uråldrig legend erbjuda en glimt av hopp. Men även om den existerar, så är det ingen som vet hur man hittar Uppstigningens brunn, eller vilken sorts kraft den består en med.

Dödandet av Överstehärskaren visar sig ha varit den lättare delen. Att överleva i svallvågorna efter hans fall kommer att bli den verkliga utmaningen?

Titel: Uppstigningens brunn del 2
Författare:
Brandon Sanderson
Språk:
Svenska
Serie:
Mistoboen #2
Antal sidor:
512
Utgiven:
November 2016











Kommentarer:
Uppstigningens brunn är uppföljaren till Sista riket som är en av mina favoritböcker som jag har läst och även om jag har läst hela Mistborn serien på engelska så var det så roligt att få läsa om boken på svenska och jag tyckte faktiskt ännu mer om boken den här gången, och det trodde jag inte var möjligt!

Brandon Sanderson är en helt fenomenal författare som verkligen kan bygga upp världar med politiska system och intriger samtidigt som karaktärerna känns så äkta och allihopa fångar ens hjärta.
Flera av bi-karaktärerna tyckte jag så mycket om, Sazed, Tindwill, Breeze, och framför allt OreSeure som bjöd på många underhållande stunder! Det var flera scener med Vin och OreSeure som fick mig att le många gånger.
Vin är en av mina absoluta favoritkaraktärer och hennes karaktärs utveckling från första boken till den här boken är helt otrolig. Hennes självförtroende har vuxit och hon har blivit så tuff samtidigt som hon ändå har sin osäkerhet kvar och det gjorde att man kunde förstå varför hon kände sig osäker i vissa situationer. Eelnd växte också i min ögon och jag tyckte även om honom mer under omläsningen.

Första delen är mest fokuserad på karaktärerna och andra delen bjuder på så mycket action och oväntad händelser som gör att man bara måste fortsätta läsa!

Uppstingens brunn är i min åsikt en enastående bra uppföljare som bjöd på ett välskrivet och episkt fantasy äventyr och första gången jag läste boken gav jag den 9,5/10 men under omläsningen älskade jag boken ännu mer så detta är en solklar fullpoängare! 

Citat:
” Ja, jo sa Elend ”Jag tappade liksom bort tiden….
”I två timmar?”
Elend nickade fåraktigt. ”Det var böcker inblandade”

Betyg 10/10

Tusen tack till Modernista för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...