tisdag 30 juni 2020

Wicked Fox - Kat Cho

Titel: Wicked Fox 
Författare:
Kat Cho
Språk:
Engelska
Serie:
Gumhio#1
Antal sidor:
429
Utgiven:
Juni 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Eighteen-year-old Gu Miyoung has a secret--she's a gumiho, a nine-tailed fox who must devour the energy of men in order to survive. Because so few believe in the old tales anymore, and with so many evil men no one will miss, the modern city of Seoul is the perfect place to hide and hunt.

But after feeding one full moon, Miyoung crosses paths with Jihoon, a human boy, being attacked by a goblin deep in the forest. Against her better judgment, she violates the rules of survival to rescue the boy, losing her fox bead--her gumiho soul--in the process.

Jihoon knows Miyoung is more than just a beautiful girl--he saw her nine tails the night she saved his life. His grandmother used to tell him stories of the gumiho, of their power and the danger they pose to humans. He's drawn to her anyway. 


With murderous forces lurking in the background, Miyoung and Jihoon develop a tenuous friendship that blossoms into something more. But when a young shaman tries to reunite Miyoung with her bead, the consequences are disastrous . . . forcing Miyoung to choose between her immortal life and Jihoon's.

Kommentarer:
Wicked Fox är första boken i serien Gumhio och den blev en positiv överraskning för jag var inte beredd på att jag skulle fastna för den här boken som jag gjorde!
Sedan har jag läste ut den har jag gått och tänkt på den flera gånger och det är alltid ett bra tecken.

Jag gillar verkligen att läsa om mytologi och i den här boken får vi bekanta oss med koreansk mytologi och det har jag inte läst om tidigare.
Karaktärerna var helt underbara, jag tyckte om både Miyoung och Jihoon så mycket och att Miyoung var en sådan slytherin och Jihoon en sådan hufflepuff gjorde det hela så mycket mer underhållande. Deras relation var bara så fin och jag tyckte om det så mycket.
Handlingen var både intressant, spännande och full av oväntade vändningar, vilket gjorde att jag inte kunde sluta läsa!

The Wicked Fox bjöd på en fängslande läsning med underbara karaktärer och nu längtar jag verkligen tills uppföljaren släpps! Rekommenderas varmt!

Betyg 9/10 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...