måndag 17 januari 2022

De rotlösa - Frida Skybäck

Titel: De rotlösa 
Författare:
Frida Skybäck
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
303
Utgiven:
September 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Lydias bror Dani bär på ett mörkt förflutet. Som trettonåring värvades han av ett kriminellt gäng och dömdes för misshandel och narkotikabrott innan han lyckades bryta sig fri. De senaste åren har han skaffat både jobb och lägenhet och lovat sin familj att aldrig mer begå brott, så när Lydia kontaktas av polisen och får veta att Dani är misstänkt för att ha fört bort en ung kvinna rasar hela hennes tillvaro.


Men det är något som inte stämmer med anklagelserna mot Dani och eftersom polisen är övertygad om att han är skyldig börjar Lydia själv gräva i fallet. Den försvunna kvinnan, Linnea Arvidsson, är bosatt i det välbärgade området Västra hamnen och studerar vid Malmö universitet. Hennes skola ligger bara ett stenkast från det kafé där Dani arbetar. Men varför skulle han föra bort en kvinna som han inte har någon som helst koppling till? Och är Linnea verkligen den polisen och media verkar tro att hon är? I en desperat jakt på svar försöker Lydia hitta sin försvunne bror.


Kommentarer:
De rotlösa är författarens första spänningsroman och jag tycker ändå mer om hennes feelgood böcker än denna, för jag har lite delade åksikter kring denna.

Karaktärerna var intressanta och jag gillade att det var mycket fokus på dem istället för på action, och det var heller inga grova scener som i andra spänningsromaner, vilket jag gillade. Det är dock tyvärr något som saknas för att jag ska kunna ge den mer än betyget gillar. Kanske var det för mycket relationsdrama, jag vet inte riktigt.

Handlingen hade ett högt tempo men ändå kändes som att berättelsen inte kom framåt. Språket var lättsamt och gjorde att boken gick fort att läsa och jag ville ändå hela tiden fortsätta att läsa.

Kort och gott tyckte jag att De rotlösa var en bra, välskriven och spännande spänningsdebut och jag ser fram emot att läsa mer av Skybäck i framtiden!

Betyg 6/10


Tack till LB förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...