tisdag 4 januari 2022

Grim -Sara Bergmark Elfgren

Titel: Grim 
Författare:
Sara Bergmark Elfgren
Språk:
Svenska
Serie:
Stockholmsserien #2
Antal sidor:
463
Utgiven:
Oktober 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Kanske är det så att spöken föds ur hemligheter.


Stockholm, 2010-tal: Artonåriga Kasper har gått igenom en svår tid, men nu har han fått sitt drömjobb på nöjesfältet Gröna Lund. Där möter han Iris som lär honom hur man skrämmer skiten ur spökhusets besökare.


Stockholm, 1980-tal: Sextonåriga Håkan och hans bästa vän Grim lever för sitt death metal-band. Men deras drömmar får ett abrupt slut efter Grims oförklarliga död. Håkan lägger ner bandet.


Nu försöker Håkans son Kasper ta reda på vad som egentligen hände. Tillsammans med Iris nystar han i de myter och berättelser som omger det numera kultförklarade bandet och hans pappas bästa vän.


Vem var Grim? Och varför visar han sig i Kaspers drömmar? 


Kommentarer:
Sara Bergmark Elfgren är en av mina favoritförfattare och jag blev helt överlycklig när jag fick förhandsläsa Grim, och levde den upp till förväntningarna? Absolut! Det är något med författarens språk för varje gång jag läser en bok av henne sugs jag in och vill bara fortsätta läsa!

Vi får läsa från två tidsperspektiv, dåtid och nutid och jag tyckte att det vävdes ihop på ett bra sätt. Jag föredrog dock att läsa ur Kaspers perspektiv men det var ändå intressant att läsa dåtiden också. Mitten av boken var lite för långsam för min smak så det gör att jag inte kan ge boken fullpott.

Karaktärerna kändes äkta allihopa och jag tyckte mycket om Kasper, och en annan favorit var Iris. Jag hade gärna läst mer om henne.
Språket är som sagt otroligt målande och fullt av detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.

Handlingen var både intressant och full av mystisk vilket gjorde det så spännande! Det finns också så mycket mer i handlingen, psykisk ohälsa, kärlek, vänskap och mycket mer.

Betyg 8/10


Tack till Rabén&Sjögren för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...