måndag 31 januari 2022

Hennakonstnären - Alka Joshi

Titel: Hennakonstnären 
Författare:
Alka Joshi
Språk:
Svenska
Serie:
Hennakonsnären #1
Antal sidor:
429
Utgiven:
Oktober 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Lakshmi lyckas fly från ett arrangerat och våldsamt äktenskap och tar sig ensam hela den långa vägen från sin lilla hemby till den pulserande rosa staden Jaipur. Hon börjar försörja sig som hennakonstnär och snart sprids ryktet om hennes talang - och förmåga att lyssna och ge råd. Det dröjer inte länge förrän hon vinner de rika överklasskvinnornas förtroende. De börjar avslöja sina innersta hemligheter för henne samtidigt som hon aldrig kommer att kunna avslöja sina egna ...


Men precis när Lakshmi äntligen uppfyllt sin dröm och börjat leva ett självständigt liv dyker hennes man upp. Med sig har han Lakshmis syster, som hon inte visste att hon hade, och plötsligt riskerar allt hon byggt upp att raseras.

Kommentarer:
Hennakonstnären har jag varit nyfiken på länge och när den dök upp här hemma på svenska blev jag överlycklig för jag såg verkligen fram emot att läsa den!
Jag älskade miljön och miljöbeskrivningarna. Att få resa till Indien och läsa om Indisk kultur var så fascinerande.
Det älskade jag med den här boken och jag hoppas på fler böcker översätts där författaren inte är från Europa eller USA/UK.
Det var också härligt att få läsa om henna och allt som hör det till. 


Tyvärr fastnade jag inte för huvudkaraktären Lakshmi och jag vet inte riktigt varför jag tyckte att hon var en intressant karaktär att få följa. Det var något som inte klickade.
Handlingen var också intressant men det var något jag saknade för att jag ska kunna ge den ett höre betyg, kanske var det lite för långsam handling för min smak, jag vet inte riktigt. Handlingen kändes lite för förutsägbar tror jag. 

Språket klickade jag inte heller med riktigt, det kändes lite platt på något sätt. 

Hennakonstnären gillade jag och jag tycker absolut fler borde läsa den, även om jag inte klickade med allt!

Betyg 6/10


Tack till Harpercollins Nordic för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Ur askan - Lina Areklew

Titel: Ur askan  Författare: Lina Areklew Språk: Svenska Serie: Ulvöserien #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Januari 2021 Finns hos: Bokus ...