söndag 12 februari 2023

I skogsfruns våld - Vilhelm Sundbom

Titel: I skogsfrun våld 
Författare:
Vilhelm Sundbom
Språk:
Svenska
Serie:
Bortrövad #2
Antal sidor:
140
Utgiven:
Februari 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Bokus:
Bortrövad är en nervkittlande äventyrsserie som tar läsaren med rakt in i hjärtat av den svenska sagomytologin. Fånge i berget och I skogsfruns våld handlar om de två syskonen Li och Tim som blivit bortrövade av olika mytologiska varelser och nu gör allt för att hitta varandra. De två böckerna utspelar sig samtidigt, men ses ur var och en av de två syskonens perspektiv. Böckerna går att läsa utan inbördes ordning.

Kommentarer:
I skogsfruns våld är andra boken i serien Bortrövad men den går att läsa fristående. Vi får följa Tims syster Li som även hon vaknar upp och inte vet vart hon är eller vart Tim är.
Jag rekommenderar att läsa första boken först ändå, och sedan inte vänta alltför länge med att läsa denna då de utspelar sig under samma tid men från olika perspektiv. Jag hade önskat att böckerna hade varit en och samma istället för uppdelade i två, men jag förstår att för barn passar det nog bättre med korta böcker.

Li får iallafall träffa skogsfrun och även andra varelser. Handlingen bjuder på folksägner, spänning, äventyr och det är också som att läsa en saga för ibland är den även lite skrämmande.
Li är hon väldigt modig karaktär som aldrig ger upp och jag gillade henne.

Även om handlingen var spännande och jag gillade Li så var det något som gjorde att jag inte riktigt klickade med boken, men då jag vet att många gillar den här serien kan jag ändå rekommendera böckerna!

Betyg 4/10


Tack till Sunflower Produktion för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...