måndag 20 februari 2023

Nyckeln till tiden - Sofia Brattvall

Titel: Nyckeln till tiden 
Författare:
Sofia Brattvall
Språk:
Svenska 
Serie:
Nyckelstenarnas hemlighet #1
Antal sidor:
360
Utgiven:
November 2021





Beskrivning från Goodreads:
En hänsynslös mördare härjar i Sverige och alla hans offer är tonåringar. Femtonåriga Teodor undkommer mördarens attack, men hans bästa vän Bella kidnappas.

Mot sin vilja hamnar Teodor i ett uråldrigt internationellt sällskap som har som mål att hitta och förstöra nyckelstenarna. För om de hamnar i fiendens händer kan deras krafter förgöra världen.

Ett slumrande arv vaknar inom Teodor och han upptäcker att han kan förflytta saker med tankens kraft. Med hjälp av Nyckeln till Tiden reser han tillbaka i tiden, på jakt efter en förlorad nyckelsten. Teodor får kämpa för sin överlevnad mitt under finska kriget, och ställs öga mot öga med blodtörstiga gladiatorer i det svunna Romarriket.

Teodors krafter blir allt starkare, men samtidigt växer även tvivlet. Kommer sällskapet verkligen att förstöra nyckelstenarna? För vem skulle frivilligt ge upp så berusande krafter?

Kommentarer:
Nyckeln till tiden är första boken i serien Nyckelstenarnas hemlighet och är författarens debut. Det är en ungdomsbok och jag kunde uppskattade den trots att jag inte tillhör målgruppen.

Språket var lättsamt med härliga dialoger och handlingen var spännande. Det är ett högt tempo och jag ville hela tiden fortsätta läsa.
Karaktärerna var allihopa intressanta och man fick lära känna dem men trots det så  fastnade jag inte riktigt för någon av dem, vilket gör att jag inte riktigt fastnade för boken på samma sätt som jag hade gjort om jag hade fastnat för karaktärerna.

Boken är absolut läsvärd och passar nog de flesta så jag kan rekommendera den, sedan är ju omslaget riktigt fint!

Betyg 5,5/10


Tack till Ekström Garay för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...