tisdag 9 januari 2024

Stormare: pojken från Arbrå - Peter Stormare

Titel: Stormare: pojken från Arbrå 
Författare:
Peter Stormare
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
494
Utgiven:
November 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Pojken från Arbrå som blev stjärna i Hollywood.


I sin självbiografi tar Peter Stormare med dig på sin smått osannolika livsresa, från Hälsinglands djupa skogar till Los Angeles stjärnkantade tillvaro. Men han berättar även om sin inre resa och om Rösten som alltid har lett honom rätt.


Peter Stormare må vara en av Sveriges mest kända skådespelare med en bakgrund på Kungliga Dramaten, där han fostrades av Ingmar Bergman, men trots sin långa karriär är han fortfarande den samme – pojken från Arbrå.


Det är med lika delar djup, lika delar självdistanserad humor Peter Stormare berättar om den första fumlande kärleken, om relationen till Bergman, om en smärtsam skilsmässa och det vidunderliga mötet med hustrun Toshimi. Men också om resan från scengolvet på Dramaten till Hollywood och storfilmer som Jurassic Park, Fargo och Armageddon.

Kommentarer:
Jag har sett en del filmer med Stormare och tyckt att han har varit en väldigt bra skådespelare men jag visste väldigt lite om honom så jag såg fram emot att läsa hans bok, som visade sig vara mycket intressant! Det var mycket jag fick ta del av och lära mig om Stormares liv. Vissa delar var mer intressanta än andra men i det stora hela var det absolut en bra bok, men tyvärr inget jag verkligen fastnade för. Språket var fängslande och boken var välskriven. Om man gillar teater och film tror jag att denna bok kommer uppskattas mycket, men den var lite för lång för min smak. Jag gillade den absolut, jag blev bara inte lika fängslad som jag trodde jag skulle bli. 


Betyg 6/10


Tack Bokfabriken för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

I natt är jag din - Lena Lindehag

Titel: I natt är jag din  Författare: Lena Lindehag Språk: Svenska Serie: Sara Benedikt #1 Antal sidor: 382 Utgiven: April 2023 Finns...