söndag 13 oktober 2019

Mellody Looh - födelsemärket - Gabriella P. Kjeilien

Titel: Mellody Looh - födelsemärket 
Författare:
Gabriella P. Kjeilien
Språk:
Svenska
Serie:
Mellody Looh #1
Antal sidor:
348
Utgiven:
Juni 2019 (denna utgåva)
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Vad gör du om du en dag får lära dig att du inte är den du trodde ... och den du egentligen är kanske inte är den du vill vara?

Märket på Erikas hals har alltid fått henne att känna sig annorlunda. När hon får veta att jorden inte är hennes hem och återvänder till planeten Lavida, en planet befolkad av varelser hon bara trott fanns i sagorna, hoppas hon på att äntligen få passa in. Men trots att hon har formskiftarnas märke verkar det inte vara det hon är. Krafterna hon bär inom sig är allt för mörka. Dessutom dras hon till en av de förvisade vampyrerna.

Hon kastas in mitt i en uråldrig strid mellan ont och gott där det är svårt att skilja vän från fiende, med ett öde som väger tungt på hennes axlar. De vill att hon väljer sida. Ett val som visar sig vara svårare än hon trott.

Kommentarer:
Mellody Looh - födelsemärket är första boken i serien Mellody Looh och jag tyckte att det var en riktigt bra start på serien. Jag visste inte riktigt vad jag skulle förväntade mig men jag blev verkligen positivt överraskad över hur mycket jag tyckte om den!

Jag fastnade på en gång för språket som var så målande och detaljerat, vilket gjorde att det var lätt att föreställa sig allting.
Världen som Kjeilien har skapat var så intressant då det finns alla möjliga sorters väsen, som jättar, älvor, troll, vampyrer, formstiftare och mycket mer! Jag uppskattade verkligen att det fanns med både en karta och ett register där alla raser och personer presenterades. Det var användbart under läsningens gång.

När det gäller karaktärerna så tyckte jag om huvudkaraktären Mellody, även om hon ibland tog lite förhastade beslut så kändes hon så vanlig på något sätt, och hennes karaktärsutveckling var riktigt bra. När det gäller de andra karaktärerna så tyckte jag verkligen om Triton, Rose och Leo. Rose var så badass, Leo så fin, och Triton så intressant. Jag ser fram emot att få lära känna alla karaktärerna mer i nästa bok.
Handlingen hade ett bra flyt framåt och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända. 
Jag hade bara önskat lite mer action och spänning men det tror jag säkert kommer i bok två. 

Mellody Looh - födelsemärket var så bra och den klättrar upp bland mina favoriter och jag ser verkligen fram emot att läsa nästa bok riktigt snart för jag vill ha mer av dessa karaktärer!

Betyg 8,5/10

Tusen tack till Seraf förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...