onsdag 16 oktober 2019

Råttkungen - Pascal Engman

Titel: Råttkungen 
Författare:
Pascal Engman
Språk:
Svenska
Serie:
Vanessa Frank #2
Antal sidor:
429
Utgiven:
September 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris/Omnible 





Beskrivning från Bokus:
En ung kvinna hittas död i sin lägenhet i Täby, knivhuggen över tjugo gånger i bålen. Polisinspektör Vanessa Frank tar sig an utredningen med en gäckande känsla av att det är något avgörande som inte stämmer. 


I svallvågorna av feminismens framgångar, breder ett digitalt nätverk av kvinnohatare ut sig. De kallar sig incels, får sin livsluft i internets mörkaste vrår och förenas i sin vilja att söka upprättelse från de kvinnor som aldrig bemödat dem en blick. När idé ska omvandlas till handling står många liv på spel.

Kommentarer:
Råttkungen är andra boken i serien om polisinspektör Vanessa Frank och då jag tyckt om allt jag har läst av Pascal Engman trodde jag att jag skulle tycka om Råttkungen också, och det gjorde jag verkligen!
Detta är min favorit av Pascal Engman, den var så bra!

Den var helt omöjlig att sluta läsa då varje kapitel slutade på ett sätt som gjorde att man bara ville fortsätta läsa, och det gjorde att jag läste ut boken väldigt fort.
Språket blir bara bättre och bättre för varje bok och det var fullt av detaljerade miljö och personbeskrivningar vilket gjorde att det var
lätt att föreställa sig allt som hände och jag hade gärna sett den här boken som film eller tv-serie.

Handlingen var precis som i Eldslandet både spännande, fartfylld och full av oväntade vändningar. Dessutom är fokus på mäns våld mot kvinnor, vilket är otroligt viktigt.
Det var roligt att få lära känna Vanessa Frank mer, och i den här boken fick man se lite andra sidor av henne, vilket jag uppskattade.
När det gäller de andra karaktärerna så kändes dem så trovärdiga och det gjorde att jag bara ville att de skulle gå bra för dem.

Råttkungen var bara så bra och den klättrar upp bland mina favoriter och den kommer inte lämna mig i första taget!

Betyg 8,5/10

Tusen tack till Bookmark förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...