måndag 11 juli 2022

Dina färger var blå - Marcus Jarl

Titel: Dina färger var blå 
Författare:
Marcus Jarl
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
397
Utgiven:
April 2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Lina Råman jobbar som sjuksköterska på neonatalen. Hennes liv är fullt av dramatiska förlossningar, kuvöser, långa nattpass och krisande föräldrar. Hon längtar efter egna barn, men hennes man, Samuel, har alltid varit tydlig med att han inte vill ha några. Han ägnar sig istället åt att smygtitta i skokartongen som ligger gömd längst in i garderoben. Där förvarar Lina minnena av sin första pojkvän, och kanske även sitt livs stora kärlek, Ted. Han som försvann.


En dag är Ted tillbaka. Han säger att han har tre månader kvar att leva och att han vill tillbringa dem med Lina. En önskan som sätter Linas och Samuels äktenskap under enorm press. Lina måste få veta vad som hände den där dagen när han försvann. Motvilligt inser Samuel att det är den enda möjligheten för både honom och Lina att kunna gå vidare.


Kommentarer:
Dina färger var blå hade jag bara hört mycket gott om så det gjorde att jag hade rätt höga förväntningar och jag tycker inte riktigt att den levde upp till dessa, även om jag tyckte boken var bra! Jag trodde bara att jag skulle älska den.

Språket fastnade jag för på en gång, det var riktigt målande och gjorde att jag bara ville fortsätta läsa.
Boken tar upp barnlöshet, sjukdom och psykisk ohälsa och beskrivningarna av det berörde mig mycket.

Handlingen är tankeväckande och känslosam och jag trodde att jag skulle känna alla möjliga sorters känslor men även fast jag blev berörd så kände jag inte så mycket som jag trodde.
Jag lyssnade på ljudboken och jag vet inte om det var därför, uppläsaren var riktigt bra men kanske hade jag känt mer om jag läst den fysiskt istället. Jag tyckte att det var riktigt intressant att läsa om Linas jobb, och hade gärna läst mer om det.
Karaktärerna kändes verklighetstrogna men tyvärr fastnade jag inte riktigt för någon av dem, och det drar tyvärr ner betyget.

Dina färger var blå var inte den känslostorm som jag trodde den skulle vara men ändå ett bok jag kan rekommendera!

Betyg 6/10


Tack till Norstedts förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...