onsdag 20 juli 2022

Tjänarinnans berättelse - Margaret Atwood

Titel: Tjänarinnans berättelse 
Författare:
Margaret Atwood
Språk:
Svenska
Serie:
The Handmaid´s Tale #1
Antal sidor:
363
Utgiven:
September 2017
Finns hos:
Bokus/Adlibris






Beskrivning från Goodreads:
I en nära framtid i det som en gång var USA men som nu är den kristet fundamentalistiska republiken Gilead lever tjänarinnan Offred.


Offred har blivit statlig fånge eftersom hon är fertil och hennes uppgift är att säkra människorasens framtid genom sitt barnafödande. Alla tjänarinnor står under ständig bevakning eftersom det inte saknas statsfiender i Gilead. Muslimer och svarta har redan deporterats till apartheidliknandeområden. Tjänarinnor som passerat fertil ålder och Okvinnorna, de som inte kan få barn, skickas till Kolonierna.


Offred minns ännu tiden före Gilead då hon levde ett vanligt liv med en man och en dotter och hade en älskad mor. Nu väntar hon på den dag då hon ska ta sig bortom Muren och äntligen bli fri.

Kommentarer:
Tjänarinnans berättelse hade jag rätt höga förväntningar på då alla verkar gilla den så mycket och jag har sett en del av TV-serien och gillade den mycket men boken fastnade jag inte för lika mycket.
Jag valde att lyssna på ljudboken och kanske var därför jag inte fastnade så mycket, även om uppläsaren gjorde ett bra jobb.

Jag uppfattade den här boken som väldigt långdragen och seg, jag blev faktiskt lite uttråkad och det är aldrig roligt när man läser/lyssnar. Det är en ändå en berättelse som är aktuell och lämnade mig inte oberörd och jag gillade vissa delar. Språket var också bra och jag läser gärna mer av Atwood i framtiden.

Betyg 5,5/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårsfesten - Lucy Foley

Titel: Nyårsfesten Författare: Lucy Foley Språk: Svensk Serie: - Antal sidor: 340 Utgiven: December 2018 Finns hos: Bokus / Adlibris ...