söndag 10 juli 2022

Räkna hjärtslag - Katarina Widholm

Titel: Räkna hjärtslag
Författare:
Katarina Widholm
Språk:
Svenska
Serie:
Räkna hjärtslag #1
Antal sidor: 416
Utgiven:
2021
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Året är 1937 och den 17-åriga Betty lämnar Hudiksvall för att bli hembiträde hos doktorsfamiljen Molander på Östermalm i Stockholm. Hon kämpar med långa arbetsdagar och doktorinnans nedlåtande attityd. Betty är oskuldsfull och bildningstörstande och inser snart att i storstaden finns det andra möjligheter och en betydligt större frihet än vad som fanns på hemorten. Inte minst växer en stark vänskap fram med Viola, hembiträdet i grannhuset. Genom böckernas värld kommer Betty i kontakt med Martin, en universitetslektor av judisk börd, och inleder med honom en omöjlig kärleksrelation.

Kommentarer:
Räkna hjärtslag är första delen i en planerad bokserie och den utspelar sig i Stockholm i slutet av 1930-talet. Jag blev oerhört glad när jag fick hem denna för den verkade så bra.

Gillar  du historiska romaner? Då kommer du tycka att Räkna hjärtslag är jättebra! För min del så var den här boken för långsam för min smak, men då jag inte läser historiska romaner särskilt ofta är jag inte van det.
Det var väldigt intressant att få följa Betty i hennes liv som hembiträde samtidigt som hon försökte ha en liv vid sidan om.
Jag gillade språket och det detaljerade miljöbeskrivningarna som fanns med. Det gjorde att det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut.

Även om boken inte riktigt var lika bra som jag hade hoppats, kommer jag nog läsa nästa del i serien för jag läser gärna mer om Betty!

Betyg 6/10
 


Tack till Historiska media för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Berätta en detalj - Malin Tuvesson

Titel: Berätta en detalj  Författare: Malin Tuvesson Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 311 Utgiven: Maj 2022 Finns hos: Bokus / Ad...