onsdag 7 juni 2017

Bokea inredning till döds - Grady Hendrix

Titel: Bokea inredning till döds 
Författare:
Grady Hendrix
Språk:
Svenska
Serie:
-
Antal sidor:
243
Utgiven:
Mars 2017














Beskrivning från Adlibirs:
Vi stänger aldrig. Vi sover aldrig. Och nu finns vi i ditt hem.
Något mycket märkligt sker i den stora möbelaffären Orsk i Cleveland Ohio. Varje morgon finner de anställda bokhyllan Kjerring, vattenglaset Glans och garderoben Liripip sönderslagna då de anländer. Försäljningen går nedåt, säkerhetskamerorna visar ingenting och butikscheferna får panik. Vad är det som händer?
Det försöker tre anställda luska reda på. De erbjuder sig jobba nattskift för att försöka lösa gåtan. Aldrig hade de väl kunnat ana de märkligheter, vidrigheter och hemligheter som gömmer sig mellan hyllorna på lagret nattetid.

Kommentarer:
Jag har varit nyfiken på den här boken sedan den kom ut på engelska under namnet Horrorstör och när den översättes till svenska ville jag gärna ge den en chans även om skräck inte är något som jag brukar läsa då jag är väldigt lättskrämd men jag är glad över att jag gav den en chans för den visade sig vara väldigt bra!

Det som gjorde mig mest intresserad var själva omslaget då det ser precis ut som en IKEA katalog och det är väldigt unikt, och när man sedan börjar läsa boken så är även innehållet mycket likt en IKEA katalog då varje kapitel börjar med en beskrivning av en möbel för att senare in blir mer och mer konstiga möbler… 

Hela miljön i Bokea var det som jag tyckte mest om eftersom möbelvaruhuset Orsk liknar ett IKEA varuhus väldigt mycket, och det gjorde att allt kändes så bekant och det gjorde det hela även mer läskigt och spännande.
Jag läste ut Bokea under några timmar för den var väldigt spännande och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända härnäst, och även om den var lite läskig och vissa stunder var lite för mycket splatter för min smak så jag tyckte ändå om den för karaktärerna utvecklades mycket och handlingen var så fängslande!

Bokea  bjöd på en spänningsfylld läsning som gjorde att jag ibland höll andan och är du det minsta intresserad tycker jag att du ska ge Bokea en chans du med!

Betyg 7,5/10


Tusen tack till Calidris förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...