onsdag 14 juni 2017

The Hate U Give - Angie Thomas

Titel: The Hate U Give 
Författare:
Angie Thomas
Språk:
Engelska
Serie: -
Antal sidor:
444
Utgiven:
Februari 2017














Beskrivning från Goodreads:
Sixteen-year-old Starr Carter moves between two worlds: the poor neighborhood where she lives and the fancy suburban prep school she attends. The uneasy balance between these worlds is shattered when Starr witnesses the fatal shooting of her childhood best friend Khalil at the hands of a police officer. Khalil was unarmed.
Soon afterward, his death is a national headline. Some are calling him a thug, maybe even a drug dealer and a gangbanger. Protesters are taking to the streets in Khalil's name. Some cops and the local drug lord try to intimidate Starr and her family. What everyone wants to know is: what really went down that night? And the only person alive who can answer that is Starr.

But what Starr does or does not say could upend her community. It could also endanger her life.

Kommentarer:
The Hate U Give är en bok som jag hörde helt fantastiska saker om och jag blev så nyfiken att jag beställde hem den och det dröjde inte länge förens jag hade läst den och det här är en bok som förtjänar alla positiva recensioner för den verkligen bra!

Handlingen tar upp viktiga ämnen och det var ingenting som jag hade läst om tidigare och det var något som jag uppskattade mycket! Jag gillade även att familjen tog en stor plats och att Starr och hennes familj kändes så äkta.
När det gäller karaktärerna så har Starr blivit en av mina favorit karaktärer för hon var en stor inspiration och hon kändes äkta och jag tror att många kan relatera till henne.

Jag kan inte riktigt förstå att det är författarens debut för den var så bra skriven och den gick verkligen inte att sluta läsa.

The Hate U Give var helt fantastisk, kraftfull och den här är en bok som jag kan rekommendera till alla att läsa.
Dessutom kommer den ut på svenska i höst och det är väldigt roligt för då får fler möjligheten att läsa den!

Citat:
“At an early age I learned that people make mistakes, and you have to decide if their mistakes are bigger than your love for them.”

Betyg 9/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Europa Pandemus - Peter Westberg

Titel: Europa Pandemus  Författare: Peter Westberg Språk: Svenska Serie: Europa compendium #1 Antal sidor: 372 Utgiven: Juli 2019 Finn...