måndag 5 juni 2017

Markus av Trolyrien - Joseph Davis

Titel: Markus av Trolyrien 
Författare:
Joseph Davis
Språk:
Svenska
Serie:
?
Antal sidor:
385
Utgiven:
September 2016












Beskrivning från Goodreads:
När Markus blir kidnappad av Diomeda ligger han på sjukhus efter en skidolycka. Den vackra, men egendomliga kvinnan, titulerar sig Kungen av Valariens budbärare och påstår att han är den försvunne prinsen som hon är skyldig att hämta hem. Plötsligt befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. I Valarien måste Markus navigera en ny och främmande kultur och vänja sig vid sitt tunga ansvar som denna världs motvillige prins och beskyddare. Det är ingen lätt uppgift, särskilt inte med de skräckinjagande monstren som håller på att invadera. Tillsammans med Diomeda ger sig Markus ut på jakt efter den legendariske Kung Josuas talismaner, som kanske – om de gamla sagorna stämmer – är det enda hoppet för att bli kvitt de farliga inkräktarna.

Kommentarer:
Markus av Trolyien är en bok som jag inte hade hört talas om förens författaren frågade om jag ville läsa den och givetvis tackade jag ja till det eftersom handlingen var riktigt lockande.

Boken är skriven för ungdomar mellan 12-15 men jag tycker ändå att det här är en bok som passar för alla åldrar, både barn och vuxna även om det märktes att den är skriven för en yngre målgrupp så gjorde det enkla språket med en nypa humor att det var lätt att hänga med i handlingen och det är precis en sådan bok man behöver ibland! 

Handlingen var verkligen fantasifull och det var många oväntade handlingar som gjorde att man ville läsa vidare samtidigt som man hela tiden undrade vad som kommer dyka upp härnäst? Helt plötsligt kunde det nämligen dyka upp jätteskorpioner, troll, valar eller något annat konstigt monster och det var både märkligt och så underhållande.
Något annat som jag tyckte om var att man aldrig riktigt visste vilka karaktärer som var goda för helt plötsligt kunde en karaktär som man var helt säker på var god visa sig istället vara ett monster och det gjorde handlingen mer spännande.

Karaktärerna var så charmiga allihopa och jag tyckte om dem och alla relationerna. Markus och Diomeda var nog mina favoriter av dem och jättefjärilen Lövgrön får vi inte glömma heller.

Markus av Trolyien bjöd på ett fartfyllt och underhållande äventyr som lämnade mig på bra humör och jag hoppas att det kommer en uppföljare för jag följer gärna med Markus på ett nytt äventyr!

Betyg 7/10

Tusen tack till Joseph Davis och Pärlan förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...