torsdag 22 februari 2018

Dit du inte får gå - Emil Haskett

Titel: Dit du inte får gå 
Författare:
Emil Haskett
Språk:
Svenska
Serie:
Mörkån #1
Antal sidor:
364
Utgiven:
September 2017 
Finns hos: Bokus/Adlibris 




Beskrivning från Goodreads:
I staden där du bor finns ett förbjudet område där dina fantasier och farhågor kan besannas. I stadsdelen har tid och rum lösts upp och vad som helst kan hända. Har du en gång gått dit kommer platsen alltid att hemsöka dig.

Genom staden rinner Mörkån vidare in i Gamla stans slingrande kullerstensgränder. Ungdomarna Anna, Felicia, Anders, Tim och Markus har fått lära sig att undvika stadsdelen. De har hört historier om sagoväsen, spöken, prostituerade och mördare, men även om äventyr, sexuell frigörelse och kärlek. Deras föräldrar får något märkligt i blicken när området nämns. En pappa tar sig för halsen och blundar som om något gör ont, en mamma sitter med ett frånvarande leende som inte ser friskt ut. Lockade av den förbjudna platsen går ungdomarna ändå dit. Några kommer att hitta vad de söker. Andra kommer att råka illa ut.

Kommentarer:
Dit du inte får gå är första boken i en urban fantasy serie och för det första så tycker att omslaget är väldigt fint!

Jag är däremot lite kluven till den här boken. Jag älskade språket som var så målande och levande och den mystiska och magiska stämningen som fanns genom hela boken gjorde att boken gick fort att läsa.
Handlingen var ganska annorlunda och spännande emellanåt men det var något med handlingen som jag inte kom överens med. Jag tyckte att vissa delar var lite för konstiga på något sätt, och då brukar jag tycka om urban fantasy.

När det gäller karaktärerna så kändes allihopa väldigt äkta men det var ingen av dem som jag fastande för.
Jag fastnade tyvärr inte helt och hållet för boken, även om jag som sagt älskade språket så var det något med handlingen som jag inte tyckte om och det var nog inte riktigt en bok för mig.

Dit du inte får gå var tyvärr inte riktigt min typ av bok även om jag älskade språket och miljön så räcker inte det hela vägen tyvärr.

Betyg 4,5/10

Tusen tack till författaren och Fantasiförlaget för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...