tisdag 20 februari 2018

Equilibrium - Anna Jakobsson Lund

Titel: Equilibrium 
Författare:
Anna Jakobsson Lund
Språk:
Svenska
Antal sidor:
459
Utgiven:
Oktober 2017
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Midnattsklockan slår medan jag springer genom Kintoros sluttande gränder. Jag skulle ha varit på scenen nu, tagit emot de andra kemisternas applåder. Ingen hade vågat neka mig ett forskningsprojekt efter det här. 
Jag borde ha stannat i bankettsalen, kontrollerat den skärande smärtan. Bröt den sig ut ur mig? Hur kunde den göra det? 
Klackarna slinter mot gatstenarna och jag drar av skorna. Fötterna domnar bort, men jag stannar inte. Jag måste härifrån, måste byta om innan någon ser mig. Klänningen är kladdig av blod. 

Equilibrium är berättelsen om Ari, som tvingas fly till rövarstaden Porto du Luando och söka skydd bland smugglare, nickelskojare och illusionister. Det är en roman om identitet och kön, vänskap och magi av författaren till den rosade trilogin om Systemet

Kommentarer:
Equilibrium är en bok som jag egentligen inte visste så mycket om men omslaget var väldigt lockande och jag har hört mycket positivt om Anna Jakobsson Lund så jag blev väldigt glad när jag fick hem boken i jättefint bokpaket från författaren.

Jag fastande väldigt fort för språket som var så målande och levande. Dessutom var beskrivningarna och detaljerna av Porto do Luanda helt underbara och det gjorde att jag nästan ville åka dit själv.

Historien var bra uppbyggd och författaren har verkligen byggt upp en värld med nya normer och där ens kön och identitet inte har någon betydelse för hur man blir uppfattad och det var både annorlunda och befriande att läsa om.
Karaktärerna hade allihopa så olika personligheter och huvudkaraktären Ari tyckte jag mest om som var så modig och smart, och jag gillade det faktum att Ari var kemist!
Handlingen var emellanåt lite långsam och jag hade gärna haft lite mer action och spänning,även om jag som sagt älskade språket och miljön så hade jag velat ha lite mer spänning och ett lite högre tempo.

Equilibrium var en bra bok  och jag är definitivt intresserad av att läsa mer av Anna Jakobsson Lund!

Betyg 6/10

Tusen tack till Annorlunda förlag för recensionsexemplaret! 

2 kommentarer:

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...