lördag 29 februari 2020

Älvkorset - Jenny Töredal

Titel: Älvkorset
Författare:
Jenny Töredal
Språk:
Svenska
Serie:
Sagan om Ella #1
Antal sidor:
232
Utgiven:
Februari 2016
Finns hos:
Bokus/Adlibris / Omnible 



Beskrivning från Bokus:
Röda ögon såg bistert ut i den mörka natten. Den mäktige var arg. Mycket upprörd. Irriterat vred han sina händer. Jag befann mig i en tät skog. Vinden blåste. Det var isande kallt och jag hade bara nattlinne. Varför hade jag så lite kläder på mig? Jag var rädd. Varför var jag här? Röda ögon borrade sig in i mig. Den mäktige ville ha mig. Han var ute efter mig. Han gick emot mig, steg för steg. Allt närmare. Jag kunde inte röra mig. En ung kvinna ärver ett magiskt smycke.

Ett smycke som tillverkades för länge, länge sedan, i en annan tidsålder än vår. Det magiska smycket tillverkades djupt inne i De otämjda bergen och fick bära namnet Älvkorset. Dess magiska egenskaper skulle ge beskydd emot onda krafter. Men vem som helst kunde inte använda smyckets krafter. Det måste vara rätt bärare, Älvkorsets bärare, och smycket kunde bara användas av den som knöts till dess kraft via blodsband. Den unga kvinnan blir Älvkorsets bärare och hon dras in i en kamp emot onda krafter. En kamp på liv och död.

Kommentarer:
Älvkorset är första boken i Sagan om Ella och jag tyckte direkt att stämningen i boken var lite sagolik och magisk.

Handlingen var spännande och det var så intressant att få läsa om tornerspel, bågskytte, slott och ceremonier.
Mot slutet blev det dessutom också riktigt spännande!

Språket var fint och målande och det var även detaljerade miljöbeskrivningar vilket gjorde att det var lätt att förställa sig hur världen och allting såg ut.
När det gäller karaktärerna så tyckte jag att huvudkaraktären Ella var lite för naiv i början av boken men hennes karaktärsutveckling under bokens gång var riktigt bra! Hon står även upp för kvinnliga rättigheter och det gillade jag. Jag fastnade tyvärr inte så mycket för karaktären Jorund men mot slutet tyckte jag mer om honom, och jag hoppas tycka mer om honom i nästa bok.
Det är rätt stor fokus på romans och även om jag hade lite svårt för den i början så tyckte jag mer om den mot slutet. Jag hoppas på lite mer action och spänning i nästa bok.

Älvkorset bjöd på en fängslande och spännande läsning och jag ser fram emot att läsa uppföljaren!

Betyg 6,5/10

Tusen tack till författaren och Visto förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Nyårsfesten - Lucy Foley

Titel: Nyårsfesten Författare: Lucy Foley Språk: Svensk Serie: - Antal sidor: 340 Utgiven: December 2018 Finns hos: Bokus / Adlibris ...