måndag 3 februari 2020

Fågeln - Isabelle Törnqvist

Titel: Fågeln 
Författare:
Isabelle Törnqvist
Språk:
Svenska
Serie:
Enigma #1
Antal sidor:
438
Utgiven:
Augusti 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
I landet Shabala har kriget rasat så länge någon kan minnas. Trots att Svala lever långt ifrån kriget och dess fasor präglas hela hennes tillvaro av det. Det finns bara två syften med hennes liv: hon ska föda barn och sedan ta värvning i armén. 

Klasskamraterna kallar Svala för demon eftersom hon är vild och bråkar med alla. Varje dag efter skolan tar Svala med sig en bok ut i skogen - en bok som bara hon kan läsa skriften i. En dag möter hon ett underligt, fågelliknande väsen i skogen. 

Fågeln berättar historier om en förlorad värld och hjälper Svala att utveckla mystiska krafter med hjälp av boken. Det dröjer inte länge förrän Svala blir indragen i en maktkamp som ligger utom hennes kontroll. Kan hennes nya krafter hjälpa henne att undfly sitt öde och kanske till och med sätta stopp för kriget?


Kommentarer:
Fågeln är första boken i vad som kommer bli en trilogi och det är författarens debut och jag måste säga, vilken bra debut!

 Jag fastnade fort för språket som var så målande och vackert och det bjöds även på detaljrika miljö och personbeskrivningar så det var lätt att föreställa sig hur allt såg ut. Världen var så intressant att läsa om och jag ville hela tiden veta mera om den, den var riktigt rå och mörk.

Huvudkaraktären Svala får vi lära känna rätt så fort och jag gillade henne men jag glömde hela tiden bort att hon bara var 12 år, jag trodde jämt att hon var äldre än så.

Handlingen var både spännande och fartfylld och jag ville hela tiden veta vad som skulle hända. Mittenpartier var lite långsammare men det gjorde ingenting eftersom det är en hel drös med karaktärer som vi lär känna.
Mot slutet blev det oerhört spännande, vilket gjorde att jag inte kunde sluta läsa!

Fågeln bjöd på en fängslande läsning med många karaktärer i en värld där ingen går säker och jag ser så mycket fram emot att läsa nästa del i denna serie!

Betyg 8/10

Tusen tack till författaren & Hoi förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...