torsdag 27 februari 2020

Queenie - Candice Carty-Williams

Titel: Queenie 
Författare:
Candice Carty-Williams
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
399
Utgiven:
Februari 2020
Finns hos:
Bokus/Adlibris /Omnible 






Beskrivning från Bokus:
Queenie Jenkins är 25 år, bor i London, gör ett halvbra jobb på en halvstor dagstidning och har just blivit dumpad. Tillvaron är, helt enkelt, toppen.

Med svajig magkänsla och Tinder som kompass söker Queenie tröst på sämsta tänkbara ställen. Och vid sidan av de törnar hon stoiskt uthärdar som ung, svart kvinna i en sexistisk, rasistisk värld, gör hon ett rätt bra jobb med att lägga krokben för sig själv. Men utrustad med galghumor, dödslojala vänner och en allsmäktig jamaicansk mormor kan man övervinna det mesta.


Kommentarer:
Queenie är författarens debut, och wow vilken debut! Jag kunde inte sluta läsa när jag hade börjat, vilket gjorde att jag läste ut boken väldigt fort.
Jag fastande direkt för språket som var så målande och fullt av detaljerade miljö och personbeskrivningar. Queenie var både lättsam och tänkvärd på samma gång, och mina känslor fick verkligen åka bergochdalbana under läsningens gång. Boken tar upp viktiga ämnen som rasism, psykisk ohälsa och sexism.

Jag tyckte så mycket om huvudkaraktären Queenie, hon var så fin och stark även om hon inte alltid tyckte det själv, vilket gjorde att hon verkligen kändes mänsklig. De andra karaktärerna var helt fantastiska och allihopa kändes så äkta och livliga. Vänskapen mellan karaktärerna var också så fin och sådana vänner vill man själv ha.

Queenie bjöd på en fängslande och underbar läsning och den var en riktigt bladvändare! Rekommenderas varmt!

Betyg 8/10

Tusen tack till Albert Bonniers Förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...