torsdag 12 september 2019

Blynätter - Anna Jakobsson Lund

Titel: Blynätter 
Författare:
Anna Jakobsson Lund
Språk:
Svenska
Serie:
Metallsviten #1
Antal sidor:
417
Utgiven:
Augusti 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Bokus:
Elsa Madigan är bara ett lyckat uppdrag ifrån att äntligen avancera i rövarbandet. Men en papperslapp med några bleknade ord får henne att riskera allt. 

Finn Gailis sägs vara den starkaste reliktämjaren i sju socknar. Han hoppas att det ryktet ska skydda honom. Att ingen ska förstå hur skör hans kraft egentligen blivit. 

Jeroen Albring är folkdomare, svuren att stå på sanningens sida. Men för tio år sedan dömde han en oskyldig. Snart kommer det att få konsekvenser. 


Under blynatten korsas folkdomares och rövares vägar. Mötet sätter igång en kedja av händelser som hotar att slå sönder världen. Blynätter är första delen i Metallsviten. En historia om svek, vänskap och magi.

Kommentarer:
Blynätter är första boken i en ny serie av Anna Jakobsson Lund och jag hade hittills gillat allt jag har läst av henne så jag mer eller mindre förväntade mig att fastna för Blynätter också, och det gjorde jag! Efter att jag hade läst ut den kände jag på en gång ” ge mig nästa bok nu!” och det är väl ett bra betyg om något.

Nu när jag har läst både nya och lite äldre böcker av författarens så tycker jag att språket bara har blivit bättre och bättre och i Blynätter var det fullt av målande beskrivningar av både miljön och karaktärerna. Miljön kändes inspirerad av Norrland och då jag själv älskar att vara uppe i Norrland så gjorde det läsningen mysigare på något sätt.

När det kommer till karaktärerna så fastande jag på en gång för Elsa och hon fortsatte att vara min favorit genom hela boken. Hon var så smart,modig och tuff. 
Elsa är också döv och det var så intressant att läsa om en döv huvudkaraktär för det har jag inte läst om tidigare, framförallt inte i en fantasy bok så tummen upp för det! 
Finn tyckte jag också om, men ibland var han lite för impulsiv. 

Handlingen var spännande och jag drogs genast in i allt som hände. Jag ville också hela tiden veta vad som skulle hända, hur det skulle gå för Finn och Elsa. 

Blynätter var så fängslande och full av både magi och spänning!
Sedan får vi inte glömma det fantastiska omslaget, och ännu bättre är att innehållet matchar omslaget utmärkt!

Betyg 9/10

Tusen tack till Annorlunda förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...