tisdag 3 september 2019

Dorei - Karolina Bjällerstedt Mickos

Titel: Dorei 
Författare:
Karolina Bjällerstedt Mickos
Språk:
Svenska
Serie:
Till Esperani #3
Antal sidor:
413
Utgiven:
April 2019
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Larona kämpar förtvivlat för att återupprätta det fallna Storriket, och när hela Norrstad står i lågor inser hon att den nyfödda kronprinsessan Berilen måste föras i säkerhet. Uppdraget går till Dorei, en ung kvinna med ovanliga krafter. Som skydd får hon med sig soldaten Turq, duvpojken Gambor och den mystiske Sagern. 

Men det är onda tider. I skogen dånar trummor. Ryktet går om en hemlig sekt, de fruktade gnistbärarna. De sägs ägna sig åt blodsriter och leds av en man vid namn Mantor.


Dorei och hennes sällskap ger sig ut på en resa som blir farligare och mer fantastisk än vad någon kunnat föreställa sig.

Kommentarer:
Dorei är den tredje och sista boken i Till Esperani trilogin och jag tyckte om de första två böckerna, speciellt den andra och jag ville verkligen tycka om Dorei också men tyvärr blev jag lite besviken på den. Det var fler karaktärer och jag kände mig lite förvirrad, men det beror inte bara på boken utan mycket att jag inte hade koncentrationen på topp vilket påverkade också.
Något jag gillade var att det är mer magi (eller gnistan som de kallar det)  i den här boken än de tidigare och det tyckte jag om och det var väldigt intressant att läsa om.

Handlingen var mer fartfylld och det var mer äventyr, vilket jag också tyckte om.
Jag vet inte men jag blev som sagt lite besviken på Dorei men jag kan inte riktigt sätta finget på varför egentligen. Jag tror att det berodde mycket på alla karaktärer som jag hade svårt att hålla reda på, och som sagt min dåliga koncentration (men det är inte boken fel såklart).

Dorei får ändå ett betyg gillar och det är inte helt fel det heller, och jag kan rekommendera triligon, även om du inte är van fantasy läsare!


Betyg 6/10

Tusen tack till Fafner förlag för recensionsexemplaret! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Kvinnan i kanalen - Anne Stern

Titel: Kvinnan i kanalen  Författare: Anne Stern Språk: Svenska Serie: Barnmorskan i Berlin #1 Antal sidor: 364 Utgiven: Mars 2023 Fin...