onsdag 13 december 2023

Babel - R.F Kuang

Titel: Babel, Or the Necessity of Violence: An  Arcane History of the Oxford Translators’ Revolution
Författare:
R.F Kuang
Språk:
Engelska
Serie:
-
Antal sidor:
542
Utgiven:
Augusti 2022
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
A new dark academic fantasy by the New York Times bestselling author of The Poppy War


Traduttore, traditore: An act of translation is always an act of betrayal.


Oxford, 1836.


The city of dreaming spires.


It is the centre of all knowledge and progress in the world.


And at its centre is Babel, the Royal Institute of Translation. The tower from which all the power of the Empire flows.


Orphaned in Canton and brought to England by a mysterious guardian, Babel seemed like paradise to Robin Swift.


Until it became a prison…


But can a student stand against an empire?


Kommentarer:
Babel är en bok jag längtade efter att få läsa när den kom ut men sedan väntade jag med att köpa den tills nyligen. Nu är den äntligen läst och vad tyckte jag då?
Tyvärr måste jag säga att jag blev besviken, och jag tror att även om jag försökte att inte ha det, så hade jag för höga förväntningar, eller så läste jag den vid fel tillfälle? Så kan det också vara.

Boken var så svår att komma in i och då det är ganska mycket fotnoter (vilket jag inte är ett fan av) så blev läsningen hela tiden avbruten. Språket kändes svårt på något sätt och jag kom liksom aldrig in i boken och fick aldrig något flyt i läsningen. Min koncentration var inte på topp så det påverkade ju också såklart läsupplevelsen.

Jag kände inget för karaktärerna och som ni vet påverkar det min läsning ganska så mycket. Jag brydde mig aldrig vad som hände dem och det var så tråkigt.
Jag vet att många älskar den här men tyvärr var det inte något för mig. Jag har läst andra böcker av författaren så kommer absolut läsa något mer av henne men denna blev tyvärr en besvikelse.

Betyg 4/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...