torsdag 28 december 2023

Gift: Löftet till min vännina - Lydia Capolicchio

Titel: Gift: Löftet till min väninna
Författare:
Lydia Capolicchio
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
262
Utgiven:
Mars 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Mitt i sommaridyllen får svenska Sophia ett samtal från sin amerikanska väninna Amy, som hon inte talat med på flera år.


Sophia tror att Amy äntligen träffat mannen i sitt liv och lever sin dröm. Istället berättar hon en fasansfull historia om sin relation och mardrömmen hon lever i. Hur kunde Amy hamna här? Hur ska Sophia kunna hjälpa henne? De bor ju inte ens i samma land längre.


För Amy är Sophia den sista utposten till revansch. För Sophia är återföreningen ett sätt att återgälda sin skuld till Amy. Det blir en kamp mot klockan men också en resa i två kvinnors inre liv om hur långt de är beredda att gå för att möta upp allt som förväntas av dem. Och vad händer när de trotsar rädslan och alla normer? Vilka blir egentligen vinnarna och vilka är förlorarna?

Kommentarer:
Denna bok är baserad på verkliga händelser och är författarens debut.
Vilken otroligt gripande, berörande och hemsk bok detta var!

 Jag fängslandes av språket som var så välformulerat och målande och det gällde även miljöbeskrivningarna som också var riktigt målande och gjorde det lätt att föreställa sig hur allt såg ut.
Handlingen var som sagt väldigt skrämmande men samtidigt spännande och intressant. Jag ville hela tiden fortsätta att läsa.

Jag fick känna så många känslor under läsningens gång och blev berörd ett antal gånger. Vi får ta del av en fruktansvärd värld samtidigt som det finns så mycket vänskap och mod.
Gift är en otroligt viktig bok och jag kan absolut rekommendera den, och jag måste också nämna att titeln till boken är klockren. 


Gift: löftet till min vännina var så gripande och är en av årets största läsupplevelser! 


Betyg 9/10


Tack Ordberoende förlag för recensionsexemplaret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...