torsdag 7 december 2023

Lusthuset vid tjärnen - Hanna Blixt

Titel: Lusthuset vid tjärnen 
Författare:
Hanna Blixt
Språk:
Svenska
Serie:
Leksand-sviten #4
Antal sidor:
265
Utgiven:
Oktober 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Härlig feelgoodroman i vintrig dalamiljö av bästsäljande och prisade Hanna Blixt.


Arbetet på PR-byrån i Stockholm börjar kännas allt tyngre och till slut får Hilma nog och säger upp sig. Av en ingivelse söker hon jobb på ett kafé med chokladtillverkning, beläget i ett vackert lusthus i Leksand. Hon har aldrig längtat efter att flytta norrut, men bilden av kaféet väcker en oförklarlig längtan inom henne. Ingenting blir som hon trott, men kanske blir flytten till Dalarna början på något nytt?


Parallellt med Hilmas berättelse får vi följa en pojke som växer upp under 1960-talet i samma by. Vem är han? Och hur mycket ensamhet kan en människa hantera?


Lusthuset vid tjärnen är en varm, romantisk och gripande berättelse om drömmar, vänskap och kärlek, och om vikten av gemenskap och en meningsfull tillvaro.

Kommentarer:
Lusthuset vid tjärnen är den fjärde delen i Leksand-sviten men den är fristående så man kan läsa den även om man inte läst det tidigare böckerna.

Först och främst så älskar jag omslaget, jag menar hur vintrigt och vackert är det inte? Innehållet var också riktigt bra!
Lusthuset vid tjärnen är en mysig, charmig och varm feelgood roman som fångar ens intresse från första stund! Miljöbeskrivningarna var så fina och gjorde att jag riktigt kunde föreställa mig hur allt såg ut. Jag som älskar vintern tyckte såklart om all snö och kyla som fanns i boken.
Jag gillade också karaktärerna och framför allt en karaktär som vi fick följa från barndomen till nutid, det var så intressant att få se hur allt knöts ihop i slutet.
Jag varnar dock för att om du läser denna kommer du bli oerhört sugen på choklad!

Betyg 8/10


Tack Bazar förlag för överraskningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...