måndag 4 december 2023

Skinn - Sara Strömberg

Titel: Skinn 
Författare:
Sara Strömberg
Språk:
Svenska
Serie:
Vera Bergström #3
Antal sidor:
421
Utgiven:
Oktober 2023
Finns hos:
Bokus/Adlibris





Beskrivning från Goodreads:
Uppföljaren till förra årets vinnare av Årets bästa svenska deckare


Vintern har återigen kapslat in Storlien i ett mörker av minnen. För tjugoåtta år sedan skakades den lilla fjällbyn vid norska gränsen av ett chockerande våldsbrott. En pappa och två barn mördades i sitt hem samtidigt som mamman försvann utan ett spår. Tragedin kom i folkmun att kallas »Slakten i Storlien« och är fortfarande ett obearbetat trauma i bygden.

När lokaltidningen drar i gång en satsning på true crime får lokalreportern Vera Bergström i uppdrag att granska det kalla fallet. Spåren leder från jaktvillor i väglöst land via utsatta storstadsförorter, till myllrande DNA-register. Samtidigt lamslås Jämtlandsfjällen av en snöstorm som även blottar en sargad kvinnokropp.

Till slut börjar Vera ana den fasansfulla sanningen om vad som hände den där ödesdigra natten 1995. Fallet har aldrig kallnat helt - mördaren har bara rört sig i andra jaktmarker.

Kommentarer:
Skinn är den tredje boken om journalisten Vera Bergström men jag har faktiskt inte läst de första två böckerna i serien, men jag tyckte det gick bra att hoppa in i tredje boken såhär! Jag gillade Vera som huvudkaraktär då hon kändes så mänsklig. Hon hade styrkor och svagheter precis som du och jag. 

Sedan älskade jag att få läsa om fjällmiljön med all snö och kyla! Det passade perfekt att läsa om nu när vi faktiskt har fått snö här i Stockholm. Jag tyckte att Skinn bjöd in till riktigt sträckläsning då handlingen var väldigt spännande och jag gillade speciellt att läsa om dåtiden, det var extra intressant.
Jag ville hela tiden fortsätta läsa samtidigt som jag inte ville att boken skulle ta slut.

Skinn bjöd på en spännande och välskriven läsupplevelse i fjällmiljö och jag kan varmt rekommendera den! Nu blir det att läsa bok ett och två i serien.

Betyg 7,5/10


Tack Modernista för överraskningen! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...