lördag 2 december 2023

Pachinko - Min Jin Lee

Titel: Pachinko 
Författare:
Min Jin Lee
Språk:
Svenska
Serie: -
Antal sidor:
521
Utgiven:
Februari 2017
Finns hos:
Bokus/Adlibris




Beskrivning från Goodreads:
Hyllad historisk roman om tillhörighet och utanförskap


I en liten fiskeby i Yeondgo, Korea föds 1911 Sunja, den efterlängtade dottern till fattiga men stolta föräldrar. Men när Sunja blir gravid med en gift yakuza är hela familjens tillvaro nära att falla samman. När Isak, en kristen tuberkulosdrabbad präst, ber om Sunjas hand uppenbarar sig en lösning - ett nytt liv för henne i Japan, som hans hustru. I ett främmande land där hon inte känner någon och inte pratar språket måste hon finna styrkan att skapa sig ett nytt hem och göra de uppoffringar som krävs för att överleva.


Med breda penseldrag målar Min Jin Lee en myllrande fresk över exiltillvarons smärtpunkter sedda genom en familj som sveps med i efterverkningarna av historiens skoningslösa vingslag.

Kommentarer:
Pachinko är en sådan fin bok som fick vänta alltför länge innan jag läste den, men nu är den utläst och den var så bra! Jag fastnade verkligen för språket som var så målande och hade fina miljöbeskrivningar. Det var väldigt intressant att få följa karaktärerna under deras liv och jag kom på mig själv med att bry mig så mycket om karaktärerna trotts att vissa av dem fick man inte lära känna så mycket, men jag brydde mig ändå. Sunja var otrolig att få följa.

Jag blev berörd ett flertal gånger och jag ville inte att boken skulle ta slut. Handlingen bjöd på så mycket kärlek, smärta och sorg, och det var bara så bra.
Det var också otroligt fascinerade att få läsa om de olika slags kulturerna.

Pachinko är en otroligt fin bok, både på utsidan och insidan och det är en bok som jag inte kommer glömma i första taget!

Betyg 8/10

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Bidrottningen - Veronica Linarfve

Titel: Bidrottningen  Författare: Veronica Linarfve Språk: Svenska Serie: - Antal sidor: 288 Utgiven: Mars 2024 Finns hos: Bokus / A...